Een digitale tachograaf maakt diverse gegevens over een voertuig kenbaar. Deze is verplicht voor alle commerciële voertuigen. Denk bijvoorbeeld aan taxichauffeurs, maar ook aan vrachtwagenchauffeurs. Als je commercieel rijdt, ben je verplicht om een tachograaf aan te schaffen. Natuurlijk zijn er wel altijd uitzonderingen op de regel. Wil je dus zeker weten of dit voor jouw voertuigen ook verplicht is? Lees dan de regeltjes nog eens na.
Naast dat het een verplichting is, biedt het ook heel veel voordelen voor het bedrijf zelf. Wie een tachograaf gebruikt, is namelijk in staat om cruciale informatie te verzamelen. Zowel over het rijgedrag van de chauffeur als de impact die dit mogelijk heeft op het voertuig. Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om efficiënter met het wagenpark om te gaan. In dit artikel vertellen we je meer over de voordelen van een tachograaf.
Wat is een tachograaf?
Om de voordelen te kunnen begrijpen, is het eerst belangrijk om meer over dit apparaatje te weten te komen. Want meer is het niet. Een tachograaf is een apparaatje dat in een vrachtauto of ander commercieel voertuig wordt geïnstalleerd om met name de rust- en rijtijden van de chauffeur te registreren. Dit is binnen de Europese Unie verplicht gesteld. Dat heeft vooral te maken met de veiligheid op de weg.
Stel, een bedrijf probeert te concurreren met andere bedrijven door het personeel zo min mogelijk te laten rusten. Dan is de kans veel groter dat de chauffeurs vermoeid raken en misschien zelfs in slaap dreigen te vallen achter het stuur. Dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren. Dankzij de tachograaf letten chauffeurs beter op de toegestane rij- en rusttijden en zitten ze alerter achter het stuur. Dit komt het algehele wegverkeer ten goede.
Voordelen voor de transportwereld
Op de eerste plaats is een tachograaf van Webfleet dus gewoon een verplichting. Je hebt geen andere keus dan deze te laten installeren. Maar tegelijkertijd is dit ook geen verkeerde verplichting. Het heeft namelijk tal van voordelen voor het eigen transport om dit toe te passen en de gegevens van de chauffeurs te verzamelen.
Zo kunnen de gegevens door de wagenparkbeheerder geanalyseerd worden om zo meer te weten te komen over het rijgedrag van de chauffeur. Misschien rijdt hij bijvoorbeeld wel heel vaak te hard of gebruikt hij andere handelingen die maken dat hij extra veel brandstof verbruikt. Het kan ook zo zijn dat een chauffeur juist te veel zijn tijd neemt, wat ook weer niet ten goede komt van het bedrijf. Door deze zaken bij te houden, kunnen mogelijke toekomstige problemen voorkomen worden. Denk bijvoorbeeld aan een torenhoog brandstofverbruik, het niet behalen van de gestelde doelen of meer onderhoud aan het voertuig.
Let op: het is niet de bedoeling dat de tachograaf enkel voor economisch gewin gebruikt wordt. Dit is niet toegestaan. Het apparaatje mag enkel worden uitgelezen voor de daarvoor bestemde doeleinden.
Geef een reactie